איך להיות סקיפר ראוי בהפלגת חו"ל

טעות נפוצה של סקיפרים ובמיוחד סקיפרים חדשים הינה נושא הבנת הצוות והרגשתו בים בדגש בהפלגה ארוכה ובמיוחד כאשר הצוות לא מיומן ולא מנוסה.

סקיפר בד"כ משווה מיידית את רמת אנשי הצוות שלו כאילו הינם אנשי ים בעלי ניסיון לפחות כמו שלו וכך מתייחס גם לפרטי ההפלגה כולה.

נושא הפעלת צוות ביאכטה חוזר ועולה מדי הפלגה בהתאם לרמת וותק הסקיפר והצוות, לכידותו ויעילות הפעלתו בסירה.

ע"מ לנסות ולמנוע טעויות יסודיות בהפעלת הצוות והסירה, על הסקיפר להתחשב במספר גורמים ראשוניים הן ברמת תכנון ההפלגה והן ברמת הביצוע.

בכתבה זו נעלה מספר נקודות למחשבה עבורכם, הסקיפרים ע"מ להפעיל את הצוות ביעילות, בהנאה ובמקצועיות.

אל תעריכו ביתר שאת את היכולות שלכם:

בשלב תכנון ההפלגה אפילו מס' חודשים מראש, אל תתפתו ללחץ המפליגים אתכם, ובמיוחד אם הנכם בעלי ניסיון מועט, לשכור יאכטה אשר תהייה גדולה על מידותיכם המקצועיות. העריכו את היכולות שלכם באופן אובייקטיבי ולא מעבר לכך. ( לחצו לקריאת טיפים להשכרת יאכטה בחו"ל )

לדוגמא – אל תתפתו לקחת בפעם הראשונה יאכטה מעל 50 פיט אם תמיד הפעלתם יאכטה באורכים עד 40 פיט, או אל תתפתו לקטמרן למרות נוחות ההפלגה בה. אם לא התנסתם בהפעלת יאכטה כזו בעבר –  זה עלול להביא אתכם למצבי אסון שמראש אין מה להכנס אליהם.

כאשר הנכם יוצאים עם צוות מיומן אשר הפעיל אתכם בעבר יאכטות – המצב הינו שונה. אתם יכולים וצריכים לסמוך על לפחות חלק מהצוות שיוכל לעזור וייתן כתף בעת אירוע חריג בים, במעגן או בעגינה. מעבר לזה – פעלו על פי יכולתכם ולא מעבר.

בנוסף לכך – הכירו היטב את כל מערכות היאכטה לפני ההפלגה ובמהלכה. נושא זה יעזור לכם להפעיל את המערכות ביעילות  גם אם הצוות שאתכם אינו מיומן.

תדריך צוות לפני הפלגה

זכרו – צוות לא מיומן אינו מכיר את נושאי בטיחות ההפלגה, המערכות, התנהגות בים וכו'.

הקשיבו לאנשים השונים בצוות. בד"כ הם בלחץ ראשוני לפני ההפלגה אשר יפוג ככול שיקבלו ניסיון במהלך ההפלגה ויתרגלו לתנאי הים המשתנים.

כאשר אתם מקבלים את היאכטה מצד המשכיר – שאלו את מירב השאלות ע"מ להכיר אותה – בסופו אתם היחידים שאמורים לתת תשובות מקצועיות לכל נושא ביאכטה מהפשוט למסובך ביותר.

לא להתבייש לשאול שאלות אפילו מס' פעמים עד שתבינו הכל. אין בושה בלרשום דברים או אפילו להקליט ע"מ לזכור ובהמשך להעביר במילים פשוטות לצוות המפליג איתכם. דאגו לצאת מהארץ עם סים שיאפשר שיחות מקומיות וכך תוכלו גם ליצור קשר עם הספק המשכיר במהלך חופשת השייט לכל שאלה או בעיה.

הכנה מוקדמת :

חופשה על יאכטה בחו"ל תכנון מקדים של כל נושאי ההפלגה החל משלב ההכנות בארץ, תכנון נתיב ההפלגה, סגירת נושאים כספיים בין המפליגים, בדיקת מז"א מראש וכו' – יקטין את החשש של המפליגים מפני הלא נודע ויעזור לכם להפעיל אותם בכלל הנושאים תוך חלוקת מטלות ואחריות. החלוקה תערב אותם בתכנון הגדול וכולם ירגישו כצוות אחד ולא כנספחים להפלגה.

הקשיבו לרחשי ליבם – האם להיכנס ליותר מעגנות בהפלגה או לבצע יותר עגינות לילה, כמה שעות הפלגה מקסימליות ביום ממקום למקום וכו' – לא כולם אוהבים לשהות ברצף ארוך בים ומעדיפים הפסקות מדי פעם במיוחד כאשר מזג האויר אינו אידיאלי ודורש מנוחה והרגעות של האנשים הלא מנוסים.

חשוב להכין אותם שדברים יכולים להשתנות במהירות באזורים מסוימים ובהתאם לזמן של השנה שאתם מפליגים, ואת התוכנית שתכננתם לפני שלושה חודשים ייתכן שתצטרכו לעדכן תוך כדי תנועה.

עקבו אחרי תחזית עדכנית והחליטו על המעגן הבא בשני הלילות הראשונים, ואז בדקו מדי יום  את התוכנית והתאימו אותה לפי התנאים המשתנים.

סקיפר מהסוג הלא רצוי הינו כזה סקיפר שנצמד  למסלול המתוכנן שלו חודשים מראש ומציב את הצוות שלו בסכנה.

בדרך של תכנון עם גמישות – כולם שמחים שאתם אחראים על המצב ומקרינים מקצועיות והתחשבות באנשי הצוות וכך יהיה לכם גם צוות מאושר ובטיחות מירבית.

תכנון ההפלגה:

עם בחירת המסלול הראשוני, העזרו בניסיון של צוות ההשכרה לגבי אזור ההפלגה הנבחר תוך שימוש ב google earth  ו pilot book  של האזור הנבחר.

ברמת התכנון יש לבנות את המסלול כולל מועדי ומפרצי העגינה ו/או המעגנות או המרינות השונות שברצונכם לעצור ולטייל.

לאחר שהוכן מסלול ראשוני בשלב התכנון קל מאוד ופשוט להפעיל את ה-chart plotter כאפשרות לאחר עגינה בערב לפני היציאה או לפני ארוחת הבוקר, לרדת ברזולוציות, לבדוק נתיב הפלגה בטוח מבחינת עומקים, מכשולי ניווט וחציות נתיבי סוחר ולהגיע ליעד הבא שלכם בבטחה.

אם יש לסקיפר אפליקציית מפות מעודכנת בטלפון או בטאבלט, עדיף להפעיל אותה בהפלגה ברזולוציה גבוהה כתוספת למה שמותקן ביאכטה ע"מ להשוות את הנתיב ומכשולי ניווט. לרוב, המפות המעודכנות ביאכטות ב chart plotter אינן המעודכנות ביותר יחסית למפות המעודכנות בטלפון או בטאבלט.

יש להכין תוכנית כניסה לתוך המעגן שבחרתם ולעשות סקיצה מהירה. העובדה שלקחתם את הזמן מראש כדי להוציא את התרשימים וללמוד את דרכי המעבר והגישה בפירוט, ייתן לכם זמן לזהות מראש את כל הסכנות הפוטנציאליות לאורך הדרך. רצוי בנוסף להציג את התכנון היומי לכלל המפליגים ולשלב אותם בזיהוי המכשולים בנתיב השייט ובגישות למעגנות.

זכרו, בסופו של דבר בטיחות הנתיב וההפלגה הינה באחריותכם וכסקיפרים המילה האחרונה הינה שלכם בלבד.

הכנה מוקדמת תמנע ביצועים ירודים!

אל תצעקו!

נהנים בחופשה על יאכטהאין דבר מרגיז יותר מאשר סקיפר אשר מריץ פקודות בצעקות תוך ניסיון לעגן את סירתו עם צוות עצבני!

זה לא מרוץ, זה אמור להיות כיף לכולם ולצעוק בצוות זה לא מקובל.

זה לא ימריץ אותם וכנראה יביא אותם למצב של כעס עליכם בזמן שהם אמורים להירגע ולתפקד באופן מיטבי.

סקיפר שצועק לא הכין את הצוות שלו מראש לתמרון או לפעילות חריגה.

עדיף לשמור את יכולת הצעקה למצב חירום ובטיחות בלבד ולא להשתמש בה כשגרה.

כדי למנוע זאת, התחילו בתדריך של הצוות היטב לפני שתיכנסו למעגן. ארגנו את הצוות שלכם על הסיפון. האם הכל מתוכנן מראש, חלקו את הצוות לפי היכולות שלהם ואל תשכחו לשתף את כולם בהכנה ובביצוע.

יש להסכים ולהבין אותות ידיים כדי להעביר את הפקודות שלכם ולהסביר את האסטרטגיה שלכם לצוות לפני המשימה.

הכי חשוב, ברגע שאתם קשורים בבטחה, רצוי לתחקר את הצוות בצורה בונה על איך ההליך הלך, אם זה היה טוב אז להריע להם, אם צריך שיפור לשאול את הצוות איך הם חושבים שניתן לשפר או לשנות לפעם הבאה.

אתם תופתעו לגלות כמה מהר הצוות יעבוד יחד כדי לשפר את ההליכים וכניסה למעגן או עגינה יהפכו משימה מאומצת וקשה לקלה ונעימה

הפלגות קצרות:

רוב האנשים מפליגים רק שלוש או ארבע שעות ביום ברוב אזורי ההפלגה. עם מונוהלים וקטמרנים, לרוב, מעגנות או אזורי עגינה יימצאו במרחק של שעות ספורות בלבד האחד מהשני. בשל כך ההמלצה תמיד ובייחוד לסקיפרים עם ניסיון מועט להגיע לעגינה הסופית שלכם באותו יום מוקדם!.

הקפידו לצאת מוקדם לעצירת הבוקר שלכם ואז להגיע למעגן הסופי בשעות הצהריים המוקדמות.  המלצה זו בעיקר נכונה לאיזורי שייט עמוסים בעונות השיא ולמעגנות קטנות.

אם הגעתם לאיזור עגינה וראיתם שאין מקום עגינה אז עברו לתוכנית ב׳ שלכם ועברו לבחירה השנייה האלטרנטיבית שלכם לאותו יום.  ודאו שהמקום האלטרנטיבי מרוחק לא יותר מכחצי שעת הפלגה מהמעגן בו אתם נמצאים.הרגשה בים:

חופשה משפחתית על יאכטה ביווןתמיד תתנהגו באופן  שמרני כשאתם מפליגים עם חברים ובני משפחה. לא כולם מורגלים להפלגות ברוח חזקה או הטיות או טלטולים עקב גלים.

חלקם אף נלחצים ממצבים שגם לנו נראים קלים ונוחים בים.

נכון שאתכם זה מלהיב אבל מי שלא מורגל בהטיות – עלול להלחץ.

תהיו ערניים להתנהגות הצוות שלכם. אם מישהו שבדרך כלל קולני משתתק פתאום אז זה סימן שהוא/היא לא מרגישים טוב.

לסבול ממחלת ים  במהלך חופשה,זה משהו שאתם כסקיפרים רוצים לצמצם מאוד ועל כן עשו את המקסימום ע"מ שהצוות ירגיש טוב יותר, גם אם יש צורך להכנס לעגינה או מעגנה שלא עפ"י התכנון.

זכרו:  אנחנו רוצים שהחברים והמשפחה שלנו יחזרו לשוט איתנו שוב ושוב ולכן היו קשובים וקבלו שינויים בנתיב השייט בברכה תוך כדי תנועה.

ירידה לחוף:

לא הכול זו רק ההפלגה עצמה.

אתם בחופשת שייט אבל חלק גדול מהחופשה הוא הטיול יחדיו כקבוצה גם ביבשה.

בכל אזור יש את האטרקציות שלו ושווה להגיע למקום גם בשביל לבקר בשמורות הטבע או באטרקציות הייחודיות למקום. לכו תדעו מתי תבקרו שם שנית בעתיד אם בכלל.

תכננו מראש הגעה מוקדמת או עזיבה יום למחרת כולל זמן השהיה ביבשה לצורך ביקור במוזיאונים, טיול טרק יפה או שמורות ומפלי מים.

זכרו, לא כולם רוצים להפליג כל השבוע . שמרו על הצוות שלכם שמח ואתם תתוגמלו בצוות שירצה לשוב ולהפליג אתכם מדי שנה.

עירוב בקהילה המקומית:

ברוב איזורי השייט  בהם תפליגו, המקומייים חיים מתעשיית התיירות וזוהי הכנסתם העיקרית. הכנסה זו מוגבלת אך ורק לחודשי השייט וכך יוצא שברוב חודשי השנה, איזורי השייט הם שממה תיירותית.

כבדו את המקומיים ועזרו להם ע״י אכילה במסעדות, בילוי בפאבים המקומיים או קנייה ממגוון האומנות המקומית באיזור השייט.

אתם  תופתעו עד  כמה טוב העירוב בקהילה המקומית והאוכל המקומי יהפכו להיות אחד החלקים המהנים והבלתי נשכחים מחווית השייט שלכם.

לא לשכוח ליהנות:

זכרו שגם אתם בחופשה!

התמסרו לשגרה הנעימה ביאכטה, כבו את הWIFI בטלפון הסלולרי, הורידו את השעון מהיד ושימו אותו בקבינה ובעיקר תהנו מההפלגות, מהזמן החופשי בעת עגינה במקום חדש, מהבילוי בחיק החברים והמשפחה. הזכרונות והתמונות שתיצרו במהלך חופשת השייט ילוו אתכם עוד שנים ארוכות.

 

 

sail

הישארו מעודכנים

קבלו ישירות למייל את כל העדכונים, החדשות והידע המקצועי
ביותר מהמומחים לשייט של Blue Wave Tashoot

    אני מאשר/ת קבלת עדכונים והודעות

    דילוג לתוכן